De beste batterij voor een elektrische auto: groot of klein?

Wanneer je op zoek bent naar een elektrische auto, kan de grootte van de batterij een belangrijke factor zijn in je keuze. Hoewel het misschien logisch lijkt om te kiezen voor een model met een grotere batterij, is dit niet altijd de beste optie.

CO2-voetafdruk van de batterij

Een belangrijk aspect om te overwegen bij de grootte van de batterij is de CO2-voetafdruk. Over het algemeen wordt aangenomen dat er bij de productie van elke kilowattuur batterijcapaciteit 100 kilogram broeikasgas wordt uitgestoten. Dit betekent dat een grotere batterij ook een grotere CO2-voetafdruk heeft. Daarnaast vergt de productie van een grotere batterij meer grondstoffen, waaronder zeldzame metalen.

Gewicht van de batterij

Een grotere batterij betekent ook een hoger gewicht van de auto, wat resulteert in een hoger energieverbruik. Bijvoorbeeld, de Fiat 500e is verkrijgbaar met een 24 kWh of 42 kWh batterij. De basisuitvoering met een 24 kWh batterij heeft een actieradius van 190 km en weegt 1.155 kg. De versie met een 42 kWh batterij heeft een actieradius van 321 km, maar weegt 1.265 kg. Het hogere gewicht van de auto resulteert in een hoger energieverbruik, waardoor de actieradius ook weer kan afnemen.

In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.

Laadtijden

Een grotere batterij heeft een langere laadtijd dan een kleinere batterij. Dit kan van invloed zijn op je keuze, afhankelijk van hoe vaak je lange afstanden rijdt en hoe vaak je toegang hebt tot snelladers. Als je vaak lange afstanden rijdt en regelmatig snelladers kunt gebruiken, dan kan een kleinere batterij voldoende zijn. Maar als je weinig toegang hebt tot snelladers en regelmatig lange afstanden moet afleggen, dan kan een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit bieden.

Prijs van de batterij

De grootte van de batterij heeft ook invloed op de prijs van de auto. Een grotere batterij is duurder dan een kleinere batterij. Bijvoorbeeld, de Audi Q4 e-tron is verkrijgbaar met een 55 kWh of 82 kWh batterij. Het prijsverschil voor dezelfde uitvoering bedraagt ongeveer €8.000. Bij andere auto’s, zoals de Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Kia e-Soul, MG 4, Skoda Enyaq Coupé iV en Volkswagen ID4, is de grotere batterij ook gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft.

Conclusie

In het algemeen geldt dat een grotere batterij niet altijd de beste optie is bij het kiezen van een elektrische auto. Naast de hogere CO2-footprint van de batterij tijdens de productie, is een grotere batterij ook zwaarder en verbruikt deze meer energie.

Of je een grote batterij nodig hebt, hangt af van je rijgewoonten en de afstanden die je aflegt. Als je van plan bent om de elektrische auto alleen te gebruiken voor woon-werkverkeer of als tweede auto, dan is een kleinere batterij vaak voldoende. Een snellaadaansluiting kan dan handig zijn om op langere afstanden snel te kunnen opladen.

Aan de andere kant, als je vaak grotere afstanden rijdt, biedt een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de laadtijden van de batterij. Een grotere batterij kan weliswaar meer rijbereik bieden, maar kan ook langer duren om op te laden.

Bovendien is de batterij een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Daarom is het verstandig om te kijken naar het prijsverschil tussen de verschillende batterijopties. Bij sommige automodellen is de grotere batterij gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft. Het is dus belangrijk om af te wegen welke batterij het meest geschikt is voor jouw rijgewoonten en budget.

Vraag een offerte aan

Benieuwd naar welk type wagen het beste past bij je verbruik? Vraag vrijblijvend een offerte aan. En het grote voordeel van leasen bij BattMobility? Je kunt alle andere wagens uit de vloot ook boeken en gebruiken!

Deel dit bericht

Meer weten over onze producten?

Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Niels, onze Sales Manager.

BattMobility-vacature-customer-success-manager

VACATURE – Customer Success Specialist

wintercircus 2

INGEVULD – Administratief boekhoudkundig medewerker

wintercircus 6

MobilityOS.io verhuist naar het Wintercircus

BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553