Laden aan laadpalen is een belangrijk onderdeel van elektrisch rijden. Met deze 5 richtlijnen ben je meteen mee én kom je nooit (meer) in de problemen. Ook voorkom je zo ergernis bij andere gebruikers.
1. Laden is verplicht
Het is belangrijk (en verplicht) dat je op de vaste standplaats gaat laden na je reservatie. Zo voorkomen we dat andere gebruikers niet meer kunnen opladen en dat de auto’s niet beschikbaar zijn voor volgende gebruikers. We willen er immers voor zorgen dat onze elektrische deelwagens altijd beschikbaar zijn voor iedereen.
PAS OP: Ook al is de wagen bijna volgeladen, toch is het verplicht om je wagen verder op te laden tot 100%. Je weet nooit waar de volgende gebruiker naartoe moet, en bovendien is er aan laadpalen een laadverplichting.
2. Inpluggen van de laadkabel is steeds verplicht!
Wanneer je een publieke laadplek inneemt (voorbehouden of niet) ben je STEEDS verplicht om de laadkabel aan te sluiten en het laden te starten.
OPGELET: Het niet naleven van deze verplichting kan leiden tot een hoge gasboete. De kosten van de penalisatie zijn altijd voor de gebruiker.
3. Kies de juiste laadpaal
Kies de juiste laadpaal voor je rit. Optimaliseer je je verplaatsingen én je kosten.
Klassiek laden
Bij de klassieke laadpalen (11kW of 22kW) moet je rekening houden met laadtijden van 2-7u. Gebruik deze laadpalen vooral om op te laden tijdens de nacht of tijdens je werk. Indien je dat kan verplaats na het opladen de wagen, zodat de publieke plaats vrij is voor andere gebruikers.
Snelladen
Heb je haast of wil je snel weer verder? Opteer dan voor de (iets duurdere) snelladers. Deze vind je vaak aan tankstations (of) langs snelwegen. Om op te laden van 20% tot 80% heb je vaak maar 20-30 minuten nodig.
Ook hier geldt: klaar met laden, verplaats je wagen.
OPGELET: Sommige laadplaatsen rekenen een zgn “rotatietarief” aan, dat wil zeggen dat je per minuut extra betaalt dat je aan een laadpaal staat maar niet aan het laden bent.
4. Publiek laden vs thuis laden
Het verbinden van de laadkabel is verplicht op publieke laadplaatsen. Dit is om te voorkomen dat andere gebruikers de laadpaal bezet houden terwijl de auto niet aan het opladen is. Als je de auto niet oplaadt op een publieke (niet voorbehouden) plaats, moet je de laadkabel dus loskoppelen en de parkeerplaats vrijmaken voor andere gebruikers.
Deel je je wagen met andere gebruikers én laad je de wagen op op voor je deur of op je oprit? Zorg er dan voor dat je wagen steeds opgeladen klaarstaat. Zo kunnen andere gebruikers optimaal vertrekken.
TIP: ‘s nachts laden is doorgaans (veel) goedkoper. Laat ‘s nachts de kabel ook ingeplugd. Zo zorg je voor een batterij in optimale staat.
TIP: indien je op de vaste laadplaats geparkeerd staat en om één of andere reden niet kan laden, neem dan een foto van de situatie om later aan de politie te kunnen voorleggen dat het laden verhinderd was en je dus niet moedwillig niet aan het laden was.
5. De laadpas en kosten
Gebruik steeds de laadpas die je in de wagen vindt. Zo ben je zeker van een correcte afrekening. De BattMobility laadpas werkt bij meer dan 250.000 laadpunten in Europa. De kans dat je dus geen laadpunt vindt is uitermate klein.
Tot slot …
… willen we nog benadrukken dat het belangrijk is om verantwoord om te gaan met laadpalen. Laat de auto niet onnodig lang aan de laadpaal staan als hij al vol is opgeladen. Zo geef je andere gebruikers de kans om de laadpaal te gebruiken. Ook is het belangrijk om de laadkabel netjes op te bergen en de parkeerplaats proper achter te laten. Zo maken we er met zijn allen een duurzame en prettige autodeelervaring van.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Niels, onze Sales Manager.
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553