Een gast-post door Bram Van Oost.
Het is (ongeveer) twee maanden geleden dat ik mijn eigen diesel-stokende wagen inruilde voor een gedeelde, elektrische Hyundai Kona EV via het autodeelplatform BattMobiel.
Tijd voor een tussentijds rapportje!
Vlot, gemakkelijk en zo plezant
De auto boeken, ophalen, terugplaatsen is echt gemakkelijk via de app. Die staat op drie straten van mijn deur, een paar minuutjes wandelen, en toevallig moet ik langs mijn favoriete koffiebar passeren (hey, Cloudsies), dus instappen gebeurt meestal met een verse cappuccino (uiteraard in een herbruikbare en gerecycleerde beker van Billie).
Elektrisch rijden is een genot. Geen lawaai, instant torque, geen versnellingen (ook niet “automatisch”, geen.), goeie auto-pilot, zeer futuristisch, allemaal. De wagen zelf is super voor kleine en grote afstanden, de koffer is wat aan de kleine kant, maar dat is zelfs naar Kroatië nog geen probleem geweest. Terug in een “gewone” wagen rijden voelt als een grote stap terug. Het voelt verkeerd.
Als we merken dat er een boeking vlak na ons is, en de batterij staat vrij laag, stemmen we effe af. Handig (merci, Ine).
Overal opladen
Overal duiken laadpunten op. In maart van dit jaar waren dat er al 10.000 in België, ondertussen al een pak meer en er staan er nog een flink aantal op het programma voor de volgende paar jaren. Dat geldt voor zowel slow chargers die je meestal in het straatbeeld of op parking ziet, en fast chargers, bij voorbeeld langs tankstations, die de boel voldoende laden in een 40-tal minuutjes. Soms komt dat geweldig goed van pas. (reminder – slow chargen is inbegrepen in het BattMobiel abonnement, fast chargen niet, en kost doorgaans een 15-tal euro, afhankelijk van waar.)
Range anxiety is vooral in het begin a thing, en verdwijnt al snel als je automatisch rekening gaat houden met je radius. De meeste mensen rijden geen honderden kilometer op een dag, dus 95% van je ritten hoef je zelfs niet aan te denken.
Meeting in Brussel? Meer dan genoeg juice.
Filmpremiere in Antwerpen? (de nieuwe Star Wars, vertel ik er nonchalant bij) Opgeladen op de parking (terwijl we nog meer dan genoeg hadden om terug te rijden), 96% vol bij het aanvangen van de terugrit! The force is with us.
Hackathon in Brussel? Genoeg charge om acht keer heen-en-weer te rijden, maar omdat het kon, opgeladen op de parking van de klant. Merci, Barco.
Meeting in Limburg? Er een nachtje van gemaakt om de ochtendspits te vermijden, opgeladen aan een willekeurige laadpaal, bij het opstaan hadden we 100% en geen file. Puntjes voor Pelt. Peltpuntjes.
Soms is hij weg
Het is een deelwagen, hoe meer hij wordt gebruikt, hoe beter voor iedereen. Dat wil automatisch zeggen dat de auto wel eens zal geboekt zijn als jij’m nodig hebt, zowel last minute als weken voordien. Zelf heb ik de wagen al een paar keer dringend nodig gehad terwijl hij niet beschikbaar was. Gelukkig staan er nog BattMobiels in de buurt, meestal is er wel eentje die op dat moment vrij is, maar het kan toch wat spannend zijn als het moet moet.
Op twee maanden tijd heb ik nog geen écht vervelende situaties meegemaakt, en dat is geweldig.
Slechte punten voor Stad Gent
De plaats waar de Kona staat die ik gebruik, op de Dendermondsesteenweg, wordt regelmatig (zacht uitgedrukt) ingepalmd door ICE-auto’s die geen deelwagens zijn. (ICE staat voor Internal Combustion Engine, nvdr.) Iceholes, in de volksmond. Ook een nvdr.
Nochtans staat er duidelijke signalisatie, zowel op de grond als een aantal borden. Doorgaans na een tien-tal minuten geïrriteerd staan klaxoneren komt er iemand naar buiten gerend die de wagen verplaatst, maar het komt ook te veel voor dat de wagen niet op zijn plaats kan staan, en soms ook helemaal niet kan opladen ’s nachts. Zeer, zeer vervelend.
Dit ondermijnt niet enkel autodelen, maar vooral elektrisch autodelen, de wagens moeten ’s nachts kunnen opladen om vlot ingezet te kunnen worden.
Op zijn politieks wijst het Mobiliteitsbedrijf naar de politie, wijst de politie naar het Mobiliteitsbedrijf, en wijst de Ombudsvrouw naar het Mobiliteitsbedrijf en de politie.
Ombudsvrouw:
- Als er iemand zijn voertuig parkeert op een dergelijke voorbehouden parkeerplaats voor autodelen, zonder een geldige vergunning, dan kunnen de vaststellers van het Mobiliteitsbedrijf een retributie van 80 euro uitschrijven.
Het probleem: we kunnen die niet bellen op het moment dat het gebeurt, meestal end of day. Het mobiliteitsbedrijf is deze week twee keer een halve dag open. Geen hulp, dus.
- … [een] parkeerplaats met de juiste signalisatie voor een elektrisch voertuig, is enkel controleerbaar door de Politie die u kan contacteren via het nummer 101 of via twitter.
Wat zegt de politie:
Het is momenteel niet bij wet voorzien dat de politie deze overtredingen verbaliseert. Deze overtredingen zijn immers gedepenaliseerd. Indien u ter plaatse vaststelt dat er een voertuig verkeerdelijk gebruik maakt van een plaats voor autodelen dan kunt u het mobiliteitsbedrijf contacteren. Zij kunnen dan een retributie uitschrijven.
Bon, zijn we niks mee. Dan maar terug naar meer wagens in de stad? Écht jammer, en al zeker voor een stad als Gent. Shame.
Ik heb ondertussen een lijvige bibliotheek aan foto’s van overtreders, benieuwd als we dat retroactief kunnen laten penaliseren via het mobiliteitsbedrijf.
Dus?
So far, so good! Dikke aanrader.
Next up ga ik beter bijhouden wanneer ik de deelwagen echt nodig heb, om voor mij de berekening te maken tussen wat een eigen wagen mij kostte (in total cost of ownership, of TCO, dus met álle kosten, benzine, onderhoud, verzekeringen, wegentaksen, keuringen, de occasionele herstelling, álles).
En genieten van elektrisch rijden bijna zonder zorgen.
Enkel nog de iceholes.
Deel dit bericht
Meer weten over onze producten?
Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Niels, onze Sales Manager.
BATTMOBILITY
BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553