1. Algemeen 

1.1. Batt-ass community

Who’s Batt? 

Bij Batt verwachten we van alle gebruikers dat ze Batt-ass attitude hebben. Dat wil zeggen dat je als proud member van onze toffe club steeds de community - dus alle andere Batters - en Batt zelf als bedrijf in gedachten houdt. 

We verwachten open constructieve communicatie naar Batt en naar andere gebruikers, een positieve, hoffelijke rijstijl en een betrokken zorgzaamheid bij het gebruik van de vloot. In de community draagt iedereen bij tot het succes van de community. 

Het doel van duurzaamheid is om tegemoet te komen aan de hedendaagse behoeften op een manier die het vermogen van toekomstige generaties (lees: batt-klanten) om in hun behoeften te voorzien niet in gevaar brengt.

1.2. Definities

1.2.1. Startgids: Up to date document en/of video waarin alles wordt uitgelegd wat je voor de start van je eerste rit bij Batt zeker moet begrijpen en kennen. Verplichte lectuur, kennis wordt getest (en eventueel opnieuw getest) met een kennisquiz.

1.2.2. Reisgids: Up to date document waarin alles wordt uitgelegd wat je voor de start van je eerste reisrit bij Batt zeker moet begrijpen en kennen. Verplichte lectuur, kennis wordt getest (en eventueel opnieuw getest) met een kennisquiz.

1.2.3. Handleiding: Up to date document met video en tekst waarin alles wordt uitgelegd wat je voor de start van je eerste rit met een bepaald type voertuig bij Batt zeker moet begrijpen en kennen, toegankelijk via de app, de website en de infosticker in de auto.

1.2.4. Infosticker: een sticker (in de meeste gevallen in het handschoenkastje) met daarop het noodnummer (112), het algemeen Batt nummer (09/2333444) en een QR code die je online toegang verschaft tot de startgids, reisgids, handleiding en verzekeringspapieren van dat Voertuig.

1.2.5. Vaste Standplaats: De meeste Voertuigen bij Batt hebben een vaste standplaats met voorbehouden laadpaal (toegewezen door de stad exclusief voor BattMobility) of een privepaal (van de BattMax.Lease nemer, enkel bruikbaar voor zijn geleasede wagen). Het Voertuig wordt opgehaald en teruggebracht op de vaste standplaats, tenzij deze door omstandigheden allerlei niet vrij/geschikt is. 

1.2.6. Algemeen telefoonnummer: 09/2333444 , 24/7 bereikbaar

2. Gedragsregels voor gebruikers van de vlootvoertuigen 

2.1. Gebruik van het Voertuig en materiaal

2.1.1. Voor de rit:

  1. Elke Gebruiker installeert op zijn smartphone naast de BM App ook een laadpaal App (om vrije laadpalen te kunnen zoeken indien de vaste laadpaal bezet zou zijn of defect) en indien men een langer traject aflegt ook een route planner App (bvb ABRP app). 
  2. Elke Gebruiker stelt in op zijn smartphone dat bij het gebruik van de BM app gps-locatie en berichtgeving toegestaan zijn. Bij gebruik van de App moet ook steeds Bluetooth aangezet worden om optimale functionaliteit te garanderen. 
  3. Een BattMobility Voertuig wordt steeds gereserveerd op naam van een Gebruiker via de BM App. 
  4. Indien de Gebruiker een werknemer is, is hij verplicht in de App aan te duiden of het om een zakelijke - dan wel privérit gaat. BM is niet verantwoordelijk voor het doorgeven van foute info door werknemers. BM zal deze info steeds verwerken zoals doorgegeven door de Gebruiker in de App. Indien de werknemer een fout maakte dan dient hij dat via mail aan BattMobility te melden zodat de info kan rechtgezet worden.
  5. De Gebruiker krijgt na elke reservatie een mail met daarin alle gegevens van zijn reservatie. De Gebruiker is verantwoordelijk om via die mail na te kijken of alle gegevens correct zijn. Geplande reservaties worden steeds gefactureerd, tenzij ze tijdig gewijzigd of geannuleerd werden. De Gebruiker kan via de BM App namelijk zijn geplande reservatie steeds wijzigen of annuleren indien nodig.
  6. Elke Gebruiker dient zich voor een eerste gebruik en voor een eerste lange trip te informeren over het gebruik van de deelvoertuigen via resp. de Startgids en Reisgids.
  7. Elke Gebruiker dient voor hij/zij het Voertuig gebruikt zich indien nodig voldoende te informeren over dit Voertuig via de handleiding en laadinstructiesdie hij terugvindt in de videohandleiding.
  8. De Gebruiker wordt gevraagd om steeds het gepaste Voertuig te boeken volgens het gepland aantal kilometers dat de Gebruiker wil rijden.  
  9. De Gebruiker kiest een Voertuig dat aansluit bij zijn transportbehoefte. Indien een Voertuig gereserveerd wordt voor uitzonderlijk of afwijkend gebruik dan moet dat steeds gemeld worden aan BM. 
  10. BM kan de toegang tot de Voertuigen weigeren en de Gebruiker een test laten afleggen om te zien of hij de handleiding van  het Voertuig heeft doorgenomen en begrepen.
  11. Niet alle Voertuigen hebben een pechverhelping voor het buitenland. Raadpleeg op voorhand de beperkingen van  het Voertuig op help.battmobility.be/vehicle/NUMMERPLAAT

2.1.2. Op de dag zelf van de rit:

  1. Elke Gebruiker dient voor hij/zij zich naar het gereserveerd Voertuig begeeft te controleren in de BM app waar  het Voertuig zich op dat moment bevindt. (refresh de app!). BM is niet verantwoordelijk voor vertragingen en voortkomende problemen omwille van Voertuigen die op een andere locatie staan indien dit duidelijk werd aangegeven in de app. 
  2. Indien het Voertuig om een of andere reden niet beschikbaar is wegens defect of onvoldoende geladen dan krijgt de Gebruiker daar een melding van via mail.

2.1.3. Aan het Voertuig voor de rit:

  1. De Gebruiker zet steeds zijn bluetooth functie aan op zijn smartphone zodat een goede communicatie met  het Voertuig mogelijk is.
  2. De Gebruiker moet de laadkabel ontkoppelen van het Voertuig en deze in de koffer opbergen. Kabels die achtergelaten worden aan de laadpaal en daardoor verdwijnen worden gefactureerd. 
  3. De Gebruiker vindt in/aan het Voertuig verschillende items die deel uitmaken van de uitrusting vh Voertuig oa laadkabel, boorddocumenten, laadkaarten, een sleutel, een hesje, een ijskrabber, … De Gebruiker controleert of al deze items zich in het Voertuig en op de juiste plaats bevinden (hesje in koffer, laadpas in handschoenenkastje, ...). Indien er zaken ontbreken of niet in goede staat zijn wordt dit gemeld via de check in.
  4. Elke Gebruiker is verplicht een correcte check-in effectief uit te voeren en het verslag daarvan in te geven in de BM App voor hij/zij met het Voertuig begint te rijden. Hij/zij controleert het Voertuig zowel buitenom als binnenin op properheid, nieuwe schade en meldingen (op dashboard of on board diagnostics) van technische of andere gebreken en meldt dit alles aan de hand van tekst en indien nodig/relevant ook met foto’s. Indien de situatie ernstig is en onmiddellijke actie vereist neemt de Gebruiker telefonisch contact op met BM op het Algemeen Nummer.
  5. BattMobility kan je vragen om aan het begin van je reservatie een foto door te sturen om de staat aan te tonen van het Voertuig (los van check in aan het begin van de rit) 
  6. Indien de Gebruiker gebruik neemt van het Voertuig zonder anomalieën te melden, bevestigt de Gebruiker hiermee automatisch dat het Voertuig in goede staat werd aangetroffen, mét alle documenten en de laadpas/laadkabel/boorddocumenten die bij het Voertuig horen. De Gebruiker neemt daarbij kennis van de mogelijkheid dat anomalieën gemeld door de volgende Gebruiker, door BattMobility op hem verhaald kunnen worden.
  7. Indien de Gebruiker zelf schade heeft veroorzaakt, voor, tijdens of na zijn rit, meldt hij dit onmiddellijk telefonisch op het Algemeen Telefoonnummer en met toelichting (tekst en foto’s) via email naar schadebeheer@battmobility.be. 

2.1.4. Tijdens de rit

  1. De Gebruiker is verplicht aanwezig in het Voertuig als Bestuurder of als passagier (dan is een andere geregistreerde Gebruiker (tijdelijk) Bestuurder).
  2. Indien de bestuurder tijdens de rit het stuur wil overdragen aan een medepassagier dan kan dat enkel als die passagier ook geregistreerd is bij Batt. Enkel in uitzonderlijke omstandigheden (noodgeval) wordt ook een occasionele bestuurder aanvaard.
  3. Indien er tijdens de rit gewisseld wordt van Bestuurder door een Gebruiker die onder dezelfde Klant gefactureerd wordt, is geen nieuwe reservatie nodig. 
  4. Elke Gebruiker en Bestuurder gebruikt het Voertuig, bijhorend materiaal en (laad-)infrastructuur als een goede huisvader volgens deze Gedragsregels voor gebruik van de BattMobility Voertuigen.
  5. Elke Bestuurder volgt de technische gebruiksvoorschriften en optimale gebruiksmethoden van het betreffende Voertuig en leeft die stipt na. De Bestuurder is daarom vertrouwd met de handleiding, de boorddocumenten en de bediening van het gebruikte Voertuig. Deze documenten bevinden zich in het Voertuig of zijn (indien van toepassing) online raadpleegbaar via het scannen van de QR code op de sticker die zich in elk Voertuig bevindt (in de meeste gevallen in het handschoenkastje).
  6. Algemene “best practices” voor het gebruik van een elektrisch Voertuig kunnen geraadpleegd worden op de BattMobility website. In de Voertuigen waarvoor een rijbewijs klasse B of hoger nodig is,  bevinden zich de technische voorschriften en boordpapieren. 
  7. Elke Bestuurder dient zich bewust te zijn van het feit dat hij/zij, als Bestuurder van een BattMobility-Voertuig, en zijn eventuele passagiers mee de naam en faam van BattMobility uitdraagt en dus onderschrijft actief positief te willen bijdragen door hoffelijkheid, aangepaste snelheid, positief gedrag, …
  8. Elke Bestuurder moet zich houden aan de wegcode in het algemeen en de snelheidslimieten in het bijzonder. (zie prijslijst voor administratieve kosten bij boetes)
  9. In geval van herhaald misbruik en/of overtredingen van bepalingen van de wegcode of andere strafrechtelijke bepalingen door de Klant of de Bestuurder, houdt BattMobility zich het recht voor om het Contract op te zeggen en/of de toegang tot de dienstverlening en de Voertuigen per onmiddellijk stop te zetten. BattMobility heeft op dat moment ook het recht om een schadevergoeding te vorderen. De Klant is steeds gehouden aan een volledige schadeloosstelling bij ernstige overtredingen of misbruiken.
  10. Het is verboden om de Voertuigen te gebruiken voor doeleinden die in strijd zijn met de geldende verzekeringsvoorwaarden. De Voertuigen mogen absoluut niet gebruikt worden voor rijlessen, wedstrijden, rally’s, bezoldigd personen-of goederenvervoer, taxi-diensten, transport van gevaarlijke stoffen en onwettige handelingen in het algemeen. De BattMobility-Voertuigen mogen nooit ingezet worden in andere deelorganisaties, verhuur- of taxibedrijven of andere deelplatformen, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
  11. De Bestuurder mag zich met het Voertuig niet begeven buiten het dekkingsgebied van de op dat Voertuig gangbare verzekering en de regio waarop de pechverhelping van toepassing is. Deze info is te raadplegen via help.battmobility.be/vehicle/nummerplaat
  12. Het is niet toegestaan door de Klant of Gebruiker om technische wijzigingen of andere accessoires aan het Voertuig aan te brengen, zonder de voorafgaande, schriftelijke toestemming van BattMobility.
  13. Onder het principe van het sociale gebruik en dus uit respect voor alle Gebruikers van de BattMobility-Voertuigen, mag er in de Voertuigen niet gerookt worden, noch gebruik gemaakt worden van verdovende middelen, drugs of alcohol.
  14. Het is niet toegestaan te eten of te drinken in de Voertuigen van BM. Een af te sluiten fles water vormt hierop de uitzondering.
  15. Gebruikers laten geen afval achter in de Voertuigen bvb etensresten, verpakkingen, etc 
  16. Het is niet toegestaan dieren te vervoeren tenzij dat uitdrukkelijk anders vermeld is omwille van het deelkarakter van de Voertuigen en de mogelijke allergieën van onze Gebruikers.
  17. Gebruikers zorgen ervoor dat er niets waardevols in het Voertuig ligt tijdens de parkeertijd tijdens en na de reservatie om inbraak te voorkomen.
  18. De Gebruiker kan in Gent overal gratis parkeren, ook op bewonersplaatsen (behalve ondergronds en in de commerciele straten nl Dampoortstraat en Wondelgemstraat). In andere steden moet er steeds parkeergeld betaald worden volgens de geldende regels van die stad. Eventuele parkeerboetes worden doorgestuurd naar de Gebruiker ter betaling. Gebruikers uit Leuven kunnen ook gratis parkeren in Leuven.

2.1.5. Tussentijds laden

LADEN

  1. Tijdens de rit kan gratis geladen worden aan diverse openbare laadpalen met de laadpas.
  2. De Gebruiker hanteert de laadinfrastructuur (laadpas/laadpoort/laadpaal) op de gepaste en voorgeschreven wijze. (zie startgids)
  3. De Gebruiker laadt het Voertuig op conform de aan het laadstation geldende regels en met in achtname van de (technische) richtlijnen specifiek voor het opladen van het Voertuig.
  4. De Gebruiker laadt het Voertuig indien nodig tussentijds op tijdens zijn rit en laat in ieder geval de batterijstatus niet onder de 10 % zakken. De Gebruiker is verantwoordelijk voor het correct plannen van de nodige laadstops. Indien er ondanks een grondige voorbereiding geen vrije laadpaal wordt gevonden en de batterijstatus heeft slechts 20% dan belt de Gebruiker naar het Algemeen Nummer en volgt de gegeven instructies op.
  5. De Bestuurder zal steeds zijn rit plannen in functie van de batterijstatus van het Voertuig. Indien de batterij van het Voertuig volledig leeggereden wordt met eventuele immobilisatie tot gevolg dan is de Gebruiker verantwoordelijk voor de takelkosten en een schadevergoeding wegens schade toebrengen aan de batterij van het Voertuig.
  6. Ingeval van te beperkte actieradius of lege batterij met stilvallen tot gevolg dient de Bestuurder het nummer te bellen van de pechverhelping zoals vermeld op de infosticker of in de boorddocumenten van het Voertuig, en telefonisch contact op te nemen met BattMobility via het telefoonnummer 09/23334444. De kosten die voortvloeien uit deze interventie, zowel van de pechverhelping als van de tussenkomst van BattMobility, zullen volledig doorgerekend worden aan de Klant.

 

LAADPAS/LAADKAART

  1. Een Voertuig van BattMobility bevat mogelijks een laadkaart (volgens Individuele Overeenkomst)  die ook uitsluitend bij het betreffende Voertuig hoort. De laadkaart is in voorkomend geval eigendom van BattMobility. 
  2. Tijdens de rit kan geladen worden aan diverse openbare laadpalen met die laadkaart.
  3. Laden aan snelladers (DC) is niet inbegrepen in de huurprijs tenzij expliciet anders vermeld in de Individuele Overeenkomst. Het verschil in prijs met een standaard lader wordt als toeslag aangerekend.
  4. De Gebruiker is verantwoordelijk voor het correct en zorgzaam gebruik van de laadpas. Bij verlies of beschadiging van de laadkaart wordt een nieuwe kaart voorzien door BattMobility en een kost aangerekend (zie Prijslijst)
  5. Misbruik van de laadkaart wordt aanzien als een grove schending van de algemene voorwaarden.
  6. Indien de Bestuurder met een lege batterij stilvalt wordt dit niet beschouwd als een geval van pech of schade. BattMobility voorziet immers in laadkaarten die te gebruiken zijn door de Gebruiker voor het opladen van de batterij van het Voertuig wanneer dit ook maar nodig zou zijn.

 

LAADKABEL

  1. De laadkabel(s) dient(en) steeds bij het Voertuig te blijven.
  2. Schade aan de laadpoort, laadpaal of laadkabel  of verlies van de kabel zullen aan de Gebruiker worden doorgerekend (zie Prijslijst).
  3. Bij vragen of twijfel kan de Bestuurder vooraf contact opnemen met BattMobility via de WhatsApp-groep van het Voertuig of via e-mail.

2.1.6. Storing, pech, ongeval

  1. In geval van pech of storing van het Voertuig verwittigt de Bestuurder onmiddellijk de pechverhelping zoals vermeld op de infosticker of in de boorddocumenten van het Voertuig en neemt telefonisch contact op met BattMobility via het telefoonnummer 09/2333444. Wanneer de pechverhelping of BattMobility iemand ter plaatse stuurt zal de Bestuurder steeds wachten op deze hulpverlener en de nodige informatie doorgeven om de pechverhelping optimaal te laten verlopen.
  2. Ook bij een storing aan het Voertuig die aan de Bestuurder wordt gemeld of een storing in de BattMobility App waardoor het Voertuig niet meer toegankelijk of bruikbaar is dient de Bestuurder onmiddellijk BattMobility te verwittigen via het telefoonnummer 09/2333444. Verder rijden is dan enkel toegestaan mits de uitdrukkelijke toestemming van BattMobility. Alle kosten aan het Voertuig of daarbuiten die ten gevolge van het niet respecteren van deze verplichting zouden ontstaan zullen aan de Klant worden doorgerekend.
  3. Ook bij een ongeval kan de Bestuurder beroep doen op de pechverhelping indien nodig. De Bestuurder contacteert onmiddellijk de pechverhelping zoals vermeld in de boorddocumenten van het Voertuig en neemt telefonisch contact op met BattMobility via het telefoonnummer 09/2333444. 
  4. Indien je op de autostrade staat bel je verplicht het nummer 101 of druk je op de sos knop. stilstaan op de autostrade is levensgevaarlijk. Breng jezelf in veiligheid achter de vangrails. voor het Voertuig. Fluohesje verplicht. 
  5. Wanneer de pechverhelping of BattMobility iemand ter plaatse stuurt zal de Bestuurder steeds wachten op deze hulpverlener en de nodige informatie doorgeven om de pechverhelping optimaal te laten verlopen. Gaat het om een ongeval met gewonden, schade aan de eigendom van derden of beschadiging van de openbare infrastructuur dan verwittigt de Bestuurder onmiddellijk de Politie. Indien niet aan deze verplichting wordt voldaan kan BattMobility hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden en zal dit onder de uitsluitende aansprakelijkheid van de Bestuurder en/of Gebruiker vallen.
  6. Van zodra een ongeval is gebeurd met schade aan derden of aan het Voertuig zelf zal de Bestuurder zo snel mogelijk volgende informatie bezorgen aan BattMobility via het mailadres schadebeheer@battmobility.be of via de BattMobility App : 
    • de datum en plaats van het ongeval
    • de naam, het adres en de geboortedatum van de Bestuurder van het Voertuig van BattMobility
    • enkele foto’s van de omstandigheden van het ongeval en van de schade aan het Voertuig
    • een (digitaal via de app Crashform) Europees aanrijdingsformulier met vermelding van alle gegevens van de betrokken partijen en een omschrijving van de omstandigheden van het ongeval (of indien dit formulier niet beschikbaar is minstens een verklaring van de omstandigheden van het ongeval en zoveel mogelijk informatie m.b.t. de betrokken partijen zoals naam, adres, nummerplaat, verzekeraar en polisnummer,...)
    • een kopie van de verklaring die werd afgelegd aan de Politie of minstens het nummer van het PV
    • alle andere nuttige informatie die kan helpen bij het beoordelen van de omstandigheden van het ongeval of de omvang van de schade.
      In geen geval mag de Bestuurder schuld erkennen met betrekking tot de omstandigheden van het ongeval of enige andere aanspraak erkennen ten opzichte van de tegenpartij die schade zou hebben geleden. Het behoort immers exclusief aan de verzekeringsmaatschappij toe om over deze zaken te onderhandelen met de tegenpartij of degenen die haar vertegenwoordigen. De Klant en/of de Bestuurder die zich hieraan niet zouden houden dreigen de tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij te verliezen indien haar belangen hierdoor worden benadeeld en zullen dus zelf opdraaien voor de vergoeding van alle schade die hieruit voortvloeit.
  7.  Tenslotte is elke Bestuurder en/of Gebruiker steeds verplicht om al het mogelijke te doen om de gevolgen van een storing, defect, pech of ongeval zoveel mogelijk te beperken en alle redelijke maatregelen te nemen in dit verband. Indien niet aan deze verplichting wordt voldaan kan BattMobility de schade of kosten die hieruit voortvloeien doorrekenen aan de Klant. 
  8. Verantwoordelijkheden afhandeling storing of ongeval
    1. Politie (bij ongeval) en perchverhelpingsdienst bellen en bij voertuig blijven tot pechverhelping en hulpdiensten arriveren
    2. Inlichten van service van Batt via telefoon
    3. Aanrijdingsformulier invullen en foto’s nemen van het document en het voertuig en deze doorsturen naar fleet@battmobility.be
    4. De wagen kan nog rijden: binnen de 24u afleveren van de garage of hersteldienst zoals vermeld op de helppagina van het voertuig
    5. De wagen kan niet meer rijden: de sleepdienst informeren over de bestemming van de wagen (de garage of hersteldienst zoals vermeld op de helppagina van het voertuig)
    6. In geval van vluchtmisdrijf of ontbreken van een tegenpartij: de politie en servicedesk bellen. Foto’s nemen en deze doorsturen naar fleet@battmobility.be
    7. Kosten die voortvloeien uit de afhandeling van het dossier (ophalen in de garage, etc) worden doorgerekend aan de Gebruiker, indien deze in fout was.

2.1.7. Na de rit: 

Terugbrengen van het Voertuig naar de standplaats

  1. Na gebruik van het Voertuig plaatst de Bestuurder het Voertuig terug op de locatie waar het Voertuig thuishoort, zoals beschreven op de toegangs -en reservatiesapplicatie. In de meeste gevallen is dat de vaste standplaats.
  2. De Gebruiker laat het Voertuig altijd gekoppeld aan de laadpaal achter op de vaste standplaats tenzij de verkeerssituatie dat verbiedt (in het bijzonder als er een parkeerverbod  ingaat op de standplaats binnen de 48 uur) of als de standplaats ingenomen werd door een ander Voertuig. De Gebruiker dient zich er steeds van te vergewissen dat hij het Voertuig reglementair achterlaat en dient BM telefonisch te verwittigen indien er een nakend parkeerverbod staat aangegeven vb marktdag, festival, verhuisborden, …
  3. De Gebruiker vergewist zich ervan dat de wagen niet enkel gekoppeld is aan de laadpaal maar ook effectief aan het laden is. zie verder bij Laden op het einde van je rit
  4. Indien het Voertuig niet wordt teruggebracht naar de toegewezen standplaats heeft BM het recht om het Voertuig te laten repatriëren tegen kostprijs en schadevergoeding te eisen (zie Prijslijst).
  5. Indien het Voertuig op de standplaats wordt achtergelaten maar niet reglementair dan zijn de daaruit volgende kosten zoals parkeerboetes, GAS-boetes, takelkosten etc ten laste van de Gebruiker, eventueel verhoogd met extra administratiekosten zoals bepaald in de Prijslijst.
  6. Het is verboden op het einde van de rit het Voertuig ondergronds te parkeren of op een niet vrij toegankelijke privé parkeerplaats (bvb. parking van een supermarkt). het Voertuig moet steeds achtergelaten worden op een parkeerplaats die vrij toegankelijk is voor de volgende Gebruiker, hetzij op de vaste standplaats, hetzij op een andere toegestane parkeerplaats op de openbare weg, of op een privéterrein dat in de App uitdrukkelijk is aangewezen als toegestane parkeerplaats.

 

Laden op het einde van je rit

  1. De Gebruiker is verplicht ervoor te zorgen dat het Voertuig terug opgeladen wordt bij het beëindigen van zijn rit.
  2. De Gebruiker controleert tijdens zijn rit het resterende rijbereik en zorgt er indien nodig voor via tussentijds bijladen dat bij het beëindigen van de rit de batterijstatus minimaal 15% is wanneer hij  het Voertuig achterlaat.
  3. Het is aan de Gebruiker om “fair play” toe te passen en te communiceren met de volgende Gebruiker hoeveel energie er wordt verwacht tegen welk moment.
    Indien er niet tijdig ingeplugd wordt en BattMobility moet tussenkomen om de mobiliteit van mogelijk volgende Gebruikers te faciliteren, wordt een toeslag van 50% van de dagprijs van het Voertuig aangerekend op de eerstvolgende factuur. Bijkomende logistieke kosten hiervoor kunnen door BattMobility integraal verhaald worden op de Klant of de Gebruiker.
  4. Ieder Voertuig heeft een vaste laadpaal/standplaats waar het Voertuig dient op te laden na het einde van de reservatie. Indien er technische problemen zijn bij de vaste standplaats en/of de standplaats is bezet, dient de Gebruiker het Voertuig te parkeren en op te laden aan het dichtstbijzijnde oplaadpunt. Vrije laadplaatsen in de buurt kunnen gevonden worden via verschillende app’s die vermeld zijn in de startgids.
  5. De Gebruiker dient zich steeds ervan te vergewissen dat de laadsessie correct gestart is. Dat kan afgelezen worden op de paal en ook op het dashboard van het Voertuig die aangeeft hoeveel tijd de laadsessie in beslag zal nemen.
  6. Indien een laadsessie niet start omwille van een technische storing van de laadpaal dan dient de Gebruiker zelf het hulpnummer te bellen dat op de laadpaal staat vermeld en de gegeven instructies op te volgen. Indien de paal defect blijkt moet de Gebruiker een andere parkeerplaats en laadpaal zoeken, tenzij het Voertuig >90% heeft. (maar dan wel is inpluggen nog steeds verplicht zelfs in een defecte paal)
  7. Op een parkeerplaats met een laadpaal dient het Voertuig steeds ingeplugd te worden, zelfs indien het Voertuig reeds (bijna) volledig geladen is. (boetebeleid stad)
  8. Indien het opladen door allerlei omstandigheden niet lukt, dan moet de Gebruiker BM telefonisch contacteren op het Algemeen Nummer. Zo niet zal een toeslag van 50% van de dagprijs aangerekend worden.
  9. De Gebruiker is verplicht bij het terugbrengen van het Voertuig op het einde van zijn rit het Voertuig reglementair te parkeren en aan een laadpaal op te laden van zodra de lading van de batterij minder dan 90% van haar capaciteit heeft bereikt (of minder dan 90% van het rijbereik). 

 

Checkout 

  1. Na gebruik van een BattMobility-Voertuig laat de Gebruiker het Voertuig en de voorziene laadinfrastructuur en locatie steeds netjes achter voor de volgende Gebruiker.
  2. De Gebruiker vindt in het Voertuig verschillende items die deel uitmaken van de uitrusting vh Voertuig oa boorddocumenten, laadkaarten, een sleutel, een laadkabel, een hesje, een ijskrabber, … De Gebruiker is te allen tijde verantwoordelijk voor deze zaken en zorgt ervoor dat bij het terugbrengen vh Voertuig alles weer in het Voertuig aanwezig is. Bij verlies tijdens zijn reservatie worden die gefactureerd (zie Prijslijst).
  3. Eigen gebruikssporen reinigen.
  4. Wanneer  het Voertuig objectief vuil achtergelaten wordt zal de noodzakelijke carwash aangerekend worden. Zie ook Prijslijst
  5. Indien er gerookt werd in  het Voertuig dan zal een deepclean gefactureerd worden. Na herhaling wordt de toegang tot de vloot ontzegd.

 

Afsluiten

  1. Wanneer de Bestuurder het Voertuig achterlaat, dient hij  het Voertuig tegen diefstal beveiligd (de ramen, deuren en koffer gesloten) achter te laten en de buitenspiegels in te klappen.
  2. Verder moeten alle stroomverbruikers (lichten!) zijn uitgeschakeld en moet de autosleutel en de laadpas(sen) zich respectievelijk in de sleutelhouder en laadpashouder in het handschoenkastje bevinden. Alle kosten ten gevolge van niet afgesloten stroomverbruikers met een lege startbatterij als gevolg zullen ten koste zijn van de Gebruiker die de wagen zo achterliet.
  3. Nadien wordt het Voertuig afgesloten via de BattMobility App, zodat  het Voertuig kan worden vrijgegeven voor gebruik door een volgende Bestuurder. 
  4. Wanneer  het Voertuig niet kan afgesloten worden met de BattMobility App, sluit de Bestuurder  het Voertuig af met de afstandsbediening of de sleutel.
    Niet werking van sluiting door de BattMobility-App wordt door de Bestuurder ook gemeld aan BattMobility via telefoon op het Algemeen Telefoonnummer.
  5. De Gebruiker/Bestuurder is solidair met de andere Gebruikers, en geeft  het Voertuig terug vrij wanneer die niet meer gebruikt zal worden.

 

Iets vergeten?

  1. BattMobility is niet verantwoordelijk voor voorwerpen die door de bestuurder in de Wagen worden achtergelaten, daaruit voortvloeiend verlies, noch voor persoonlijke voorwerpen die uit de Wagen werden gestolen. 
  2. Indien de Gebruiker beseft iets te hebben achtergelaten in de Wagen, dan belt hij/zij het Algemeen Nummer (tijdens kantooruren) of stuurt hij een mail naar info@battmobility.be. In voortkomend geval kan de klantendienst aanraden om een korte reservatie te maken om de eigendom uit de wagen te halen. In dat geval wordt de korte reservatie ook niet aangerekend.
  3. Indien een Gebruiker voorwerpen vindt in de Wagen die niet thuishoren in de Wagen en dus mogelijk toebehoren aan een vorige Gebruiker, dan laat hij die in de koffer van de Wagen liggen, neemt er een foto van en post die in de BattMobility App bij check-in. 
  4. Eventueel op het kantoor van BattMobility binnengebrachte voorwerpen worden maximum twee maanden bewaard. BattMobility is niet verplicht deze goederen te bewaren. Indien ze toch bewaard worden dient de eigenaar de goederen zo spoedig mogelijk op te halen. Van bewaarde goederen die niet binnen de twee maanden worden opgehaald wordt de eigenaar geacht kosteloos afstand te hebben gedaan ter dekking van administratie-, behandel- en bewaarkosten.

3. Gedragsregels voor vaste bestuurders van een Voertuig

Deze aanvullende gedragsregels zijn van toepassing op vaste bestuurders van een Voertuig (contract Lease/Rent Voertuig)

  1. onbeschikbaarheid/beschikbaarheid
    1. sleutel en laadpas steeds in de wagen tijdens een beschikbaarheid
  2. onmiddellijk annuleren van onbeschikbaarheid/beschikbaarheid
  3. stickers mogen niet verwijderd worden, noch aangepast - custom bestickering voor bedrijven wordt steeds in overleg en tegen betaling door BattMobility geproduceerd en geplaatst.
  4. Zelf onderhoud en bandenwissel doen. BattMobility kan deze diensten voor de gebruiker uitvoeren onder de diensten van een servicecontract. Zie prijslijst
  5. Zelf met de wagen naar de carwash (instaan voor de netheid)
  6. rapporteren van problemen en deze zelf oplossen, of service contract afsluiten
  7. wagen op een toegankelijke plek beschikbaar stellen (geen codes, hekken, etc)
  8. Periodiek volgende zaken checken: bandendikte- en spanning, vloeistoffen, boordpapieren, gevarendriehoek, fluohesje, laadpas, etc

BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553