Nieuwe wetgeving om ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan: wat verandert er voor Batt?

Het zal u misschien verbazen dat dit nog niet het geval was, maar effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht. Toch lost de nieuwe wet niet alles op.

Wat is laadpaalkleven?

Om ‘laadpaalklevers’ een halt toe te roepen, wordt het van eind deze zomer (2022) verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische wagen op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Ook autodelers hebben hier geregeld last van wanner ze onderweg zijn. “Er was hoog nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo).

Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende ‘rotatie’ bij de laadpalen te zorgen.

In de file bij laadpunten

In Vlaanderen staan er vandaag ruim 7.000 publieke laadpunten. Ter vergelijking: Amsterdam alleen al telt er 5.000. En zelfs daar komt het – nu er almaar meer elektrische auto’s rondrijden – geregeld tot spanningen tussen bestuurders die veel te lang van zo’n publieke laadplaats bezet houden. Om dergelijke incidenten bij ons te vermijden, past minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) daarom de Belgische wegcode aan.

Hiaat in de wetgeving

Concreet is het vanaf dan verplicht om effectief op te laden – “te connecteren met de aanwezige laadinfrastructuur”  –  wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Opvallend: op dit moment is het niet verplicht je auto op te laden wanneer je die op zo’n voorbehouden plek parkeert.

Daarnaast verduidelijkt Gilkinet de wegcode, zodat parkeren op zo’n voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. De verduidelijking moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig – door op zo’n voorbehouden laadplaats te parkeren – het betalend parkeren in die buurt zouden kunnen ontlopen. Voor deelwagens van BattMobility is dit uiteraard niet van toepassing. Batt’ers parkeren gratis in Gent, ongeacht het type parkeerplaats.

Boetes

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar (gelukkig) al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij allang vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.

In Brugge mag je op een openbare laadplaats – afhankelijk van de locatie – dan weer maximaal 2 of 4 uur parkeren. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.

Voordelen van de nieuwe wet

Twee zaken zijn voor ons erg belangrijk

  • dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen niet worden ingenomen door gewone auto’s. Wat nog te vaak gebeurt, gelet op de stijgende parkeerdruk in sommige regio’s.
  • dat laadplaatsen niet nodeloos bezet worden gehouden wanneer de auto is volgeladen.

Nadelen: of wat nog veel beter kan

  • Een boete wordt enkel uitgeschreven bij vaststelling. Enkel met toegenomen controles op foutparkeerders zal de beoogde rotatie echt werken.
  • Het wetgevend kader zegt niets over foutparkeerders op niet publieke laadpalen zoals deze die zijn voorbehouden voor autodeelorganisaties. Daar blijft het probleem vooralsnog bestaan.

Deel dit bericht

Meer weten over onze producten?

Plan dan vrijblijvend een gesprek in met Niels, onze Sales Manager.

BattMobility-vacature-customer-success-manager

VACATURE – Customer Success Specialist

wintercircus 2

INGEVULD – Administratief boekhoudkundig medewerker

wintercircus 6

MobilityOS.io verhuist naar het Wintercircus

BattMobility NV - Maatschappelijke zetel Muinkkaai 53, 9000 Gent - RPR Gent BTW 0697.709.023 - BELFIUS BE53 0689 4223 1553